loading
تاریخچه صنعت موتورسیکلت در جهان 1398/11/02

تاریخچه صنعت موتورسیکلت در جهان

در دنياي امروز موتور سيكلت به عنوان يك وسيله نقليه مورد توجه قرار گرفته است. موتورسيكلت هاي دوچرخ با يك پيشرانه تامين كننده نيروي محركه (موتور) به عنوان يك وسيله نقليه ارزان قيمت و بسيار مفيد در بسياري از نقاط جهان مورد استفاده قرار مي گيرند. شايد بتوان موتور سيكلت را دوچرخه اي ناميد كه با كمك يك موتور احتراقي به حرکت در می آید. اولين ايده ساخت يك وسيله موتوري دوچرخ يا موتور سيكلت، توسط دو سازنده آلماني دوچرخه به نام هاي "گوتليب دايملر" و "ويلهلم مي باخ"در شهر بدكانسات (اشتوتكارت) در سال 1855 اجرا و بدین ترتیب، موتور سيكلت متولد شد.

در واقع وسيله اي كه ساخته شده بود همان دوچرخه موتور دار بود كه با مواد نفتي تغذيه مي شد. بدنه آن از چوب و چرخ ها، تركيبي از اسپوك هاي چوبي با تسمه ها و يك شاسي فلزي بودند كه در كنار پيشرانه تك سيلندر اتوسيكل و يك كاربراتور تلمبه اي، وسيله نقليه ابتدايي مذكور را به حركت در مي آورند. سازندگلن اين اختراع خودروي خود را Reitwagen يعني خودروي سواري نام نهادند. هدف اوليه آن ها، طراحي يك وسيله نقليه رسمي نبود بلكه تلاش آن ها بر طراحي يك حمل كننده موتوري چرخ دار متمركز شده بود. البته اگر موتورسيكلت را كسي به عنوان دوچرخه اي كه با نيروي بخار كار كند تعريف نمايد، نخستين موتورسيكلت آمريكايي بوده است ولي نه به شكل موتورسيكلت هاي امروزي. اين وسيله در نمايشگاه ها و سيرك هاي آمريكاي شرقي در سال 1867توسط "سيلوستر هاروارد روپر" در ماساچوست در معرض ديد همگان قرار گرفت. همچنین، يك نمونه از ماشين "روپر" ساخت سال 1869 موجود می باشد. اين دستگاه از يك پيشرانه دو سيلندر زغال سوز ساخته شده است و يك ميله اتصال به طور مستقيم چرخ عقب را به حركت در مي آورد و البته بيشتر به يك سواري امروزي مي ماند تا يك موتورسيكلت.

در اوايل گسترش صنعت توليد موتورسيكلت، سازندگان دوچرخه بسياري وجود داشتند كه توليدات خود را به وسايلي با پيشرانه هاي درون سوز مجهز ساختند. در ابتداي كار تمامي توليدكنندگان، طراحي مدل هاي سه يا چهار چرخه را در دستوركار خود قرار دادند و اين حالت امنيت و اطمينان كافي براي كنترل وسيله و زمين نخوردن راننده را تضمين مي كرد كه با قوي تر شدن پيشرانه ها و توسعه طراحي بدنه دوچرخه ها توسط سازندگان موتورسيكلت كم كم توسعه يافت. يك مدل دوچرخ بسيار جالب مدل "ميلت" بود كه بعدها در سال 7892 طراحي شد. ميلت از يك پيشرانه پنج سيلندر بهره می برد كه به عنوان توپي چرخ عقب نيز به كار مي رفت، سيلندرها همراه چرخ دور مي خوردند و ميل لنگ آن نيز محور عقب را تشكيل مي داد.

اولين توليد واقعاً موفق مدل دوچرخ "هيلدن براندو ولفهولر" نام گرفت و در سال 1984 در شهر مونيخ کشور آلمان عرضه شد كه يك پيشرانه دوتايي موازي در پايين بدنه نصب شده بود كه سيلندرهاي آن جلو وعقب مي رفت. ميله اتصال مستقيماً به محور چرخ عقب متصل مي شد و به جاي استفاده از چرخ سنگين براي ذخيره انرژي در بين احتراق سيلندر، در اين موتور يك جفت تسمه محكم ارتجاعي مورد استفاده قرار گرفته بود كه هر كدام در قسمت خارجي بر سيلندر نصب مي شدند. سيستم خنك كننده پيشرانه، با استفاده از يك مخزن آب (رادياتور) كه در بالاي گلگير عقب نصب شده بود، كار مي كرد.

در سال 1895 شركت فرانسوي "دوديون باتن" پيشرانه اي ساخت كه امكان توليد انبوه و عمومي موتورسيكلت را فراهم مي كرد. اين پيشرانه، سبك، كوچك و با دور موتور بالا بود كه از باتري و احتراق زغال استفاده مي كرد. دوديون باتن، اين پيشرانه 2.1 اسب بخاري را براي استفاده در موتورهاي شهري ارائه كرد. پيشرانه فوق توسط شركت هاي متعددي همچون "ايندين" و "هارلي ديويدسن" در امريكا كپي شد. اگرچه يك آمريكايي به نام "پنينگتون" تعدادي ماشين از اين دست را در سال 1895 ساخت. اولين توليدكننده آمريكايي موتورسيكلت "آرينت-آستره" بود كه توسط شركت "هتز" در "واتهام ماساچوست" ساخته شد.

تا قبل از جنگ جهاني اول، بزرگ ترين توليدكننده موتورسيكلت شركت "ايندين" بود. پس از آن شركت "هارلي ديويدسن" اين جايگاه را دراختيار گرفت. در سال 1928 كمپاني "دی کی دابلیو" بود كه به يزرگ ترين سازنده موتورسيكلت دنیا تبديل شد. موتورسيكلت هاي كارخانه "بی ام دابلیو" نیز در سال 1923 با موتور دوقلو يا "باكسر" وارد عرصه رقابت شدند. پس از جنگ جهاني دوم گروه "بی اس ای" در سال 1951 موتورسيكلت هاي "تريومف" را خريداري كرد تا بدين ترتيب به ادعاي يكي از چهار توليدكننده موتورسيكلت در جهان جامه عمل بپوشاند و پس از آن به عنوان بزرگترين توليد كننده وقت جهان، تبديل شد. شركت آلماني "ان اس یو" نیز بین سال های 1955 تا 1970 به بزرگترين سازنده موتورسيكلت دنیا تبدیل شد.

اما در سال 1970 سالي كه شركت هاي ژاپني و در راس آنها «هوندا» گوي رقابت را از ديگر رقبا ربودند. توليدكنندگان انگليسي (تريومف - بی اس ای - نورتون) تا قبل از به عرصه آمدن هوندا، جايگاه غالبي را در توليد موتور سيكلت در بازار در اختیار داشتند اما توليدات سريع، ارزان، متنوع و با كيفيت برتر ژاپني ها در اوايل 1970 بازار را از دست ديگران و بخصوص انگليسي ها خارج نمود.اگرچه شرکت های بزرگی مانند "هارلی دیویدسون" هنوز از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و در سال های اخیر نیز برخی از برندهای دیگر و به ویژه برندهای ایتالیایی همچون "دوکاتی" نیز توانسته اند محبوبیت و مقبولیت زیادی را در بازار برای خود کسب کنند، اما همچنان شركت هاي هوندا، سوزوكي و كاوازاكي ژاپن، صنعت موتورسيكلت را در اختيار خود دارند.

 

استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.

نظر خود را در این قسمت ثبت نمایید